Elkerliek biedt ondersteuning bij digitale zorg

U bevindt zich hier: Home | Actueel | 2024 | Elkerliek biedt ondersteuning bij digitale zorg

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Elkerliek biedt ondersteuning bij digitale zorg

Digitale zorg

‘We helpen je graag!’

Digitale zorg (zorg waar een computer, telefoon of tablet aan te pas komt) biedt veel voordelen. U krijgt namelijk meer regie op uw zorg en gezondheid. Zo kunt u zelf afspraken inplannen, vragenlijsten invullen en uw medisch dossier inzien. Ook hoeft u niet altijd meer naar het ziekenhuis te komen voor een afspraak of om zorg te ontvangen. Dat kan vanuit huis via een beveiligde online verbinding of een app. Verder draagt het bij aan het beschikbaar houden van kwalitatief goede en betaalbare zorg. Maar … digitalisering is soms best lastig. Wellicht ook voor u? Gelukkig biedt het Elkerliek ziekenhuis op diverse manieren hulp, want digitale zorg hoort voor iedereen toegankelijk te zijn.

Gebruikt u de BeterDichtbij app al? Maakt u online een afspraak via ZorgDomein? Heeft u de digitale vragenlijst ingevuld? Mogen wij uw emailadres? Het lijken simpele vragen, maar ze zijn voor veel mensen lastig te beantwoorden. “Meer dan 2,6 miljoen Nederlanders hebben niet de basisvaardigheden om met dit soort zaken om te gaan. Sommigen hebben zelfs geen e-mailadres en weten ook niet hoe ze dat moeten aanmaken, werken niet met DigiD en kunnen geen apps downloaden. Deze mensen willen we, nee, die móeten we helpen. Zeker als het om de gezondheid gaat.” Dat vindt Merlijne Sonneveld. Zij is de initiatiefnemer van de Helpdesk Digitale Zorg. Een helpdesk die patiënten van het Elkerliek gratis hulp biedt.

Het hulploket helpt je op weg
 “Ik kreeg van alles per mail toegestuurd en ik moest zo’n app downloaden, de BeterDichtbij app”, vertelt Gert-Jan Migchels, patiënt van het Elkerliek. “Ik vond dat best ingewikkeld. Gelukkig bleek er in de centrale hal van het Elkerliek ziekenhuis een hulploket te zitten. Ze helpen je daar niet alleen met de registratie van patiëntgegevens, maar zijn er ook om je te ondersteunen bij allerlei digitale vragen. Ze hebben, samen met mij, alles uitgezocht en gaven mij duidelijke uitleg. Wat ik adviseer? Schakel gewoon het hulploket in. Daar helpen ze je!”

Uitleggen hoe het werkt
Carla van Schijndel is drie dagen per week werkzaam bij dit hulploket. Ze herkent de enthousiaste reactie. “Mensen hebben moeite met het inloggen of met andere zaken in ‘MijnElkerliek’ (het digitale patiëntenportaal), ze snappen de BeterDichtbij app niet goed of ze hebben andere digitale hulpvragen. Het is fijn om ze meteen te kunnen helpen en ze te laten zien wat ze er allemaal mee kunnen doen. In ‘MijnElkerliek’ kun je bijvoorbeeld al je medische gegevens inzien, vragenlijsten invullen en zelf afspraken inplannen. En met ‘BeterDichtbij’ kun je online vragen stellen aan je zorgverlener. Mensen zijn heel opgelucht als alles geregeld is én dat ze het nu zelf kunnen. En als ze nog een keer terug willen komen bij mij? Geen probleem. Ze zijn van harte welkom. Mensen kunnen ons hulploket trouwens ook bellen of mailen, als ze dat fijner vinden.”

Bel met de Helpdesk Digitale Zorg
Die zelfstandigheid, de eigen regie van de patiënt is ook volgens Merlijne Sonneveld erg belangrijk. “Digitale zorg neemt alleen maar toe”, zegt ze. “Juist daarom is het belangrijk dat je patiënten goed meeneemt en ondersteunt.” Hoe doet de Helpdesk Digitale zorg dat? Merlijne: “Heel kortgezegd: wij helpen mensen. We roepen mensen dan ook op om in een vroeg stadium contact met ons op te nemen. Bel of mail ons gewoon. Als je iets niet kunt of zelfs als je dénkt dat je het niet kunt. Onze medewerkers aan de telefoon luisteren geduldig en helpen je écht verder. Wij snappen dat zaken soms lastig zijn. Zeker als je extra stress ervaart omdat het om je gezondheid gaat. En bel ons gerust nog een keer en nog een keer. Wij zijn er voor je en helpen je op weg, iedere keer weer.”

Bibliotheek versterkt uw digitale vaardigheden
Naast de hulp in de hal van het ziekenhuis en de telefonische en digitale hulp van de Helpdesk Digitale Zorg, biedt ook de Bibliotheek Helmond-Peel verschillende gratis mogelijkheden om uw digitale vaardigheden te verbeteren. De bibliotheek werkt samen met het Elkerliek, dus ook de digitale zorg van het ziekenhuis komt daarin aan bod. “Klopt”, zegt Ank Mooren van de bibliotheek. “Er zijn cursussen voor mensen die geen ervaring hebben met computers en internet én cursussen voor mensen die al iets verder zijn. Ook is er een speciaal aanbod voor mensen die meer willen leren over de websites van zorginstanties zoals het Elkerliek, de huisarts, thuisapotheek en gezondheidsapps. Als mensen hierover meer willen weten, kunnen ze altijd even binnenlopen bij de bibliotheek.” Naast dit aanbod organiseert de bibliotheek ook bijvoorbeeld ‘Koffie met een Tablet’. Dat zijn themabijeenkomsten speciaal voor oudere inwoners. Tot slot hebben ze een speciaal ‘digiwijzer’ spreekuur. Daar kun je terecht met alle vragen op het gebied van computer of internet.

Hulp nodig bij digitale (zorg)vragen?

  • Bij het hulploket ‘Uw zorg digitaal’ in de hal van het ziekenhuis is op maandag, dinsdag en donderdag van 08.30 uur tot 17.00 uur een medewerker aanwezig die u kan helpen. Bellen of mailen met het hulploket kan ook (tel.: 0492 – 595 697), e-mail: hulploket@elkerliek.nl).
  • De Helpdesk Digitale Zorg is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur (tel.: 085 - 1304 575). Alle informatie over deze helpdesk vindt u op www.helpdeskdigitalezorg.nl. Via de hoofdpagina kunt u naar de speciale pagina van het Elkerliek ziekenhuis.
  • De Bibliotheek Helmond-Peel biedt verschillende cursussen om digitaal vaardiger te worden. Bel met 0492 – 522 220 of loop binnen bij een van de locaties.

Meer over Uw zorg digitaal