Het is mogelijk dat u na uw opname in ons ziekenhuis zorg nodig heeft. Als dat het geval is, kan het Nazorgteam u helpen bij het regelen van bepaalde zorg. In deze folder leest u wat het Nazorgteam voor u kan betekenen en wat u zelf kunt doen.
Het Nazorgteam houdt rekening met de huidige wet- en regelgeving en met het beleid van het ziekenhuis. Een van de regels van de wetgeving gaat over ‘gebruikelijke zorg’.
De wet gaat er van uit dat partners, ouders en inwonende kinderen en/of huisgenoten voor elkaar zorgen. Dit wordt ‘gebruikelijke’ zorg genoemd. Volgens de huidige wet- en regelgeving worden deze geacht u te ondersteunen bij persoonlijke en huishoudelijke verzorging wanneer u korter dan drie maanden zorg nodig heeft.
Als u vóór opname in het ziekenhuis problemen heeft in uw bestaande woonsituatie, dan bent u zelf verantwoordelijk voor het oplossen hiervan en dit is geen reden voor uitstellen van uw ontslag. Het Nazorgteam bemiddelt hierin niet; u kunt bij uw gemeente eventuele ondersteuning op basis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) aanvragen.
Herstart van thuiszorg
Als u al thuiszorg heeft en de zorg blijft na ontslag uit het ziekenhuis onveranderd, kunt u of kunnen uw naasten deze zorg zelf herstarten. Dit doet u door contact op te nemen met de desbetreffende thuiszorgorganisatie.
Huishoudelijke hulp
Huishoudelijke hulp valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Heeft u alléén huishoudelijke hulp nodig, dan kunt u dit zelf regelen bij uw gemeente. Wij adviseren u dit op tijd aan te vragen, zodat uw zorg aansluit op uw verblijf in het Elkerliek Ziekenhuis.
Hulpmiddelen
Als u thuis loophulpmiddelen nodig heeft zoals krukken, rollator of een looprek, kunt u deze via een zorgwinkel zelf voor eigen rekening aanschaffen. Overige hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een rolstoel, toiletstoel en douchestoel kunt u tijdelijk lenen via een zorgwinkel of via internet. Als er een medische indicatie is voor specifieke hulpmiddelen zoals een hoog/laag bed met speciaal matras, dan kunnen wij dit voor u aanvragen.
Maaltijdvoorziening
Als u (tijdelijk) niet kunt koken, dan kunt u gebruik maken van een maaltijdvoorziening. U regelt deze maaltijdvoorziening zelf. Er zijn diverse aanbieders van kant-en-klaar maaltijden, zoals de slager, traiteur, supermarkt enzovoort. Eventueel kunt u via uw gemeente informatie krijgen over aanbieders, de verschillende mogelijkheden en de kosten.
Personenalarmering
Met een personenalarm voor thuis kunt u in een noodgeval verbinding maken met een meldkamer. Zo kunt u snel hulp inschakelen. Voor informatie over vergoeding en aanschaf van personenalarmering, kunt u contact opnemen met een thuiszorgorganisatie en/of uw zorgverzekeraar. Het aanvragen van personenalarmering kan enkele weken duren, vraag het op tijd aan!
Vervoer
U bent samen met uw naasten verantwoordelijk voor het regelen van vervoer bij ontslag. Als het door uw gezondheidstoestand niet mogelijk is met eigen vervoer of taxi naar huis of naar een vervolginstelling te gaan, kijkt de afdelingsverpleegkundige samen met u naar de beste vervoersmethode. De kosten van het vervoer zijn voor eigen rekening. Alleen ambulance vervoer op medische indicatie wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
In principe is een ontslag uit het ziekenhuis in de ochtend rond 10 uur tenzij u andere afspraken met de afdelingsverpleegkundige heeft gemaakt.
Thuiszorg
Als u volgens de regelgeving in aanmerking komt voor thuiszorg, zal de medewerker van het nazorgteam moeite doen om deze thuiszorg voor u uit te zetten waar dit (nog) mogelijk is.
Terminale palliatieve zorg
Als uw arts u heeft verteld dat u nog maar een korte levensverwachting heeft, gaat de medewerker van het Nazorgteam samen met u en uw familie/naasten in gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de verschillende zorgmogelijkheden, passend bij uw wensen en situatie.
Verblijf (tijdelijk of blijvend)
Als u na uw ziekenhuisopname in aanmerking komt voor een verpleeghuisopname, kunt u aangeven welk 'huis' uw voorkeur heeft. Wij raden u aan hier van tevoren al over na te denken. De medewerker van het nazorgteam beoordeelt of u in aanmerking komt voor een aanvraag via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Vervolgens bepaalt het CIZ of u daadwerkelijk recht heeft op de aangevraagde zorg. Zodra de indicatie is afgegeven, benadert de medewerker van het Nazorgteam de betreffende instelling van uw voorkeur om te kijken of er plaats is. Als er geen opnamemogelijkheden zijn, zoekt de organisatie van uw voorkeur een andere plek waar u op korte termijn naar toe kunt. Zodra uw medische behandeling is afgerond, is het wenselijk dat u zo snel mogelijk de zorg krijgt die u nodig heeft. Het is niet mogelijk om in het ziekenhuis te wachten op een plek in uw 'huis' van voorkeur.
Als u of uw familie/naasten de voorgestelde oplossingen voor het verblijf niet accepteert, gaat de verantwoordelijkheid voor het regelen van de nazorg over van het ziekenhuis naar uw familie/naasten. Dit betekent dat zij dan zelf voor een passende oplossing moeten zorgen vóór de gestelde ontslagdatum. Deze wordt bepaald door uw behandelend specialist. Als u wilsbekwaam bent, is uw keuze leidend en dient uw familie of naaste uw keuze te accepteren. Het is echter prettiger als dit in goed overleg met familie en/of naasten gebeurt.
Soms komt het voor dat u na de opname in het ziekenhuis (geriatrische) revalidatie nodig heeft. In deze situatie bekijkt de medewerker van het Nazorgteam of u hiervoor in aanmerking komt. Ook hierbij geldt dat u een voorkeur kunt aangeven voor een zorginstelling, maar dat u niet in het Elkerliek mag blijven wachten tot er plek is op de voorkeurslocatie
Voor Wlz-zorg (Wet langdurige zorg), is een eigen bijdrage verschuldigd aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De omvang van deze bijdrage is afhankelijk van uw verzamelinkomen. De Nazorgmedewerker zal u informatie hierover geven.
De kosten voor thuiszorg en voor (geriatrische) revalidatie vallen in het basispakket van de zorgverzekering, hiervoor is geen eigen bijdrage verschuldigd.
Voor een opname in een Zorghotel is meestal een (flinke) eigen bijdrage noodzakelijk: vraag dit eventueel nog nader na bij uw verzekering
Neem dan contact op met het Nazorgteam.
Copyright 2024 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.