logo

Voorschotprocedure behandeling



Volgens onze informatie bent u op dit moment niet of onvoldoende verzekerd voor medische zorg of kunt u niet aantonen dat u verzekerd bent bij een buitenlandse zorgverzekeraar. Het is ook mogelijk dat u de rekeningen voor een eerdere behandeling niet tijdig aan ons heeft voldaan, ook niet na een officiële vordering. Het ziekenhuis start in dat geval een zogeheten ‘voorschotprocedure’.

De voorschotprocedure

  • Voorschotprocedure vóór een (geplande) behandeling
    Als u voor een geplande behandeling naar het ziekenhuis komt, starten we vóór het begin van uw behandeling een voorschotprocedure. Wij vragen u dan om een voorschot te betalen. Pas als wij dit voorschot hebben ontvangen, starten we de behandeling.
  • Voorschotprocedure bij spoed
    In spoedeisende gevallen verlenen wij altijd medisch noodzakelijke zorg, ongeacht of en hoe u verzekerd bent. De arts bepaalt of er sprake is van medisch noodzakelijke zorg. Als er sprake is van medisch noodzakelijk zorg, dan verlenen wij altijd deze zorg. Wel starten wij ook de voorschotprocedure, ook als we de zorg al hebben verleend.

Wat moet u doen

U hebt bij deze folder een registratieformulier ontvangen. Wij verzoeken u dit formulier volledig in te vullen en samen met een geldig legitimatiebewijs en uw bankpas of creditcard te overhandigen aan de receptie. Met uw bankpas of creditcard kunt u vervolgens het (voorschot) bedrag ten hoogte van € 200,- betalen. Van de pinbetaling ontvangt u een betalingsbewijs dat u samen met het registratieformulier zorgvuldig moet bewaren.

Belangrijk om te weten

  • Als u niet bereid bent het voorschot te betalen, loopt u het risico dat we u niet behandelen of dat we de behandeling stoppen.
  • Zolang u niet (voldoende) bent verzekerd, starten we de voorschotprocedure voor elke keer dat u een behandeling wilt in ons ziekenhuis. In uitzonderlijke gevallen maken we aparte afspraken. De betaling van een voorschot is niet nodig als u een geldige Europese verzekeringspas kunt overleggen.

Voorkomen van de voorschotprocedure

Als u zich, als inwoner van Nederland, verzekert, dan hoeven wij geen voorschotprocedure te starten. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de Zorgverzekeringslijn.

Informatie over de financiële afwikkeling

  • Factuur na de behandeling
    Na beëindiging van de behandeling sturen wij u een factuur waarop de totale kosten zijn vermeld. Het door u betaalde voorschot is hierop in mindering gebracht. Zorgt u er voor dat de juiste gegevens op het registratieformulier vermeld staan.
  • Toch verzekerd
    Mocht u na uw bezoek alsnog kunnen aantonen dat u verzekerd bent, dan kunnen wij in overleg met u het (voorschot) bedrag terugstorten.

Vragen over de financiële afwikkeling

Voor het beantwoorden van vragen over de financiële afwikkeling van uw behandeling kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de Zorgadministratie.

Illegaal in Nederland

Mensen die illegaal in Nederland verblijven, kunnen geen zorgverzekering afsluiten. Zij hebben recht op medisch noodzakelijke zorg. Illegale patiënten worden voor (niet spoed) zorg doorverwezen naar speciaal hiervoor gecontracteerde ziekenhuizen. Dit zijn het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven, het Viecuri Medisch Centrum in Venlo en Ziekenhuis Bernhoven in Uden.

Contact

 

Afdeling zorgadministratie

T: 0492 – 59 53 83
 op werkdagen van 9.00 – 12.00 uur
E: infonota@elkerliek.nl 

De Zorgverzekeringslijn

T: 0800 – 64 64 644 
www.zorgverzekeringslijn.nl 


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
ALG-42985
Laatst bewerkt: 3-12-2024