U bent opgenomen op verpleegafdeling Heelkunde, een langverblijf afdeling waar patiënten verpleegd worden voor het specialisme chirurgie, orthopedie en urologie. Heelkunde behoort tot de snijdende specialismen. Het houdt zich bezig met gelokaliseerde ziektes, verwondingen, gezwellen of andere afwijkingen die (operatief) te genezen zijn. Vanaf het moment van opname start een team van behandelaars om samen met u en uw naasten te werken aan uw herstel. Deze folder geeft aanvullende informatie over de gang van zaken op de verpleegafdeling.
Op onze afdeling zijn 10 chirurgen, 6 orthopeden en 3 urologen werkzaam. Daarnaast zijn voor het specialisme chirurgie en orthopedie enkele arts-assistenten en physician assistants werkzaam. We streven als afdeling ernaar dat u tenminste een keer per dag een arts ziet. Het kan zijn dat u uw eigen specialist niet ziet tijdens uw opname in het ziekenhuis.
Dagelijks loopt een van de chirurgen samen met de arts-assistent of physician assistant visite. De uitvoering van de behandeling wordt in overleg met de chirurg geregeld door de arts-assistent of physician assistant. De voortgang van uw behandeling wordt tijdens de visite met u besproken. Op verzoek kan een familiegesprek plaatsvinden met u, uw familie en de arts-assistent of physician assistant. Indien noodzakelijk is de chirurg bij dit gesprek aanwezig. De arts-assistent is dagelijks tussen 08.30 en 10.00 uur op de afdeling waarna de visite gestart wordt. In het weekend loopt een van de chirurgen visite. Dit kan uw eigen specialist zijn maar dit is niet standaard. Uw eigen chirurg wordt nauw betrokken bij de behandeling op de afdeling. Na ontslag uit het ziekenhuis is het streven om u terug te laten komen bij uw eigen chirurg voor de controlebezoeken indien dit noodzakelijk is.
Dagelijks loopt een van de arts-assistenten visite. Alle aanwezigen orthopeden maken elke vrijdag een ronde (visite) langs de opgenomen orthopedische patiënten. De uitvoering van de behandeling wordt in overleg met de orthopeed geregeld door de arts-assistenten. De voortgang van uw behandeling wordt tijdens de visite met u besproken. De arts-assistent komt dagelijks tussen 08.30 en 10.00 uur op de afdeling. Uw eigen orthopeed wordt nauw betrokken bij de behandeling op de afdeling. Na ontslag uit het ziekenhuis is het streven om u terug te laten komen bij uw eigen orthopeed voor de controlebezoeken indien dit noodzakelijk is.
Dagelijks loopt een van de urologen rond 08.00 uur visite op de afdeling. De voortgang van uw behandeling wordt tijdens de visite met u besproken. In het weekend komt de uroloog in de loop van de ochtend. Uw eigen uroloog wordt nauw betrokken bij de behandeling op de afdeling. Na ontslag uit het ziekenhuis is het streven om u terug te laten komen bij uw eigen uroloog voor de controlebezoeken indien dit noodzakelijk is.
Bij spoedeisende problemen in de avond of nacht zal de dienstdoende arts-assistent het eerste onderzoek verrichten en de daarbij passende behandeling. Indien noodzakelijk brengt hij/zij de dienstdoende chirurg, orthopeed of uroloog op de hoogte van de bevindingen.
De afdeling Heelkunde loopt van kamer 215 tot en met kamer 227. De verpleegafdeling beschikt over eenpersoons, tweepersoons- en vierpersoonskamers. De verpleegkundigen maken op basis van medische noodzaak de inschatting wie op welke kamer wordt geplaatst.
Toiletten en wasgelegenheid zijn op alle kamers aanwezig. In uw kamer vindt u een eigen nachtkastje en een eigen garderobekast met kluisje (€ 2,- borg, welke u terugkrijgt). Ook is er een gezamenlijke koelkast aanwezig. Wij vragen u de spullen die u in de koelkast plaatst te voorzien van uw naam en een datum.
Op de afdeling wordt gewerkt met patiëntentoewijzing. Dit houdt in dat één of twee verpleegkundigen per dienst (dag-avond-nacht) de coördinatie van zorg voor u regelt. Deze verpleegkundige is dan ook uw aanspreekpunt.
Vooral in de ochtend vindt de lichamelijke verzorging plaats. Belangrijk hierbij is, dat alles wat u zelf kunt doen, dit ook zelf doet. Het is niet noodzakelijk om alleen nachtkleding te dragen op de afdeling, u mag ook uw dagelijkse kleding aan.
Wij stimuleren patiënten om zo min mogelijk in/op bed te liggen tijdens het verblijf op de afdeling, dit ter stimuleren van het dag- en nachtritme en de vermindering van spierafbraak.
Geadviseerd wordt om sieraden en andere kostbare spullen thuis te laten.
Tussen 08.00 en 9.00 uur wordt het ontbijt geserveerd, om 12.00 uur de lunch en om 17.00 uur de warme maaltijd. Waar mogelijk kan de warme maaltijd genuttigd worden in het restaurant, dit is altijd in overleg met de verpleegkundige. Ook bestaat de mogelijkheid voor familie (tegen betaling) om mee te eten. Op diverse momenten (10.00, 14.30 en 20.00 uur) wordt extra drinken aangeboden. Ook dan bestaat de mogelijkheid om bijvoorbeeld fruit te vragen of iets extra’s te eten.
Eenmaal per dag wordt de menulijst voor de avondmaaltijd met u doorgenomen. Eventuele wijzigingen in de maaltijd kunt u doorgeven. U kunt het menu van de dag en het aanbod van de brood- en buffetwagen terugvinden op de bedsideterminal.
De bedsideterminal heeft verschillende functies namelijk:
De hoofdtelefoon die u hierbij nodig heeft ontvangt u van de verpleegkundige.
Om gebruik te maken van de bedsideterminal moet eenmalig het bankrekeningnummer (IBAN-nummer) ingevoerd worden. Aan het einde van uw opname worden de kosten automatisch verrekend.
De verpleegkundige komt met regelmaat bij u of mede kamergenoten langs. Probeer, indien mogelijk, vragen zoveel mogelijk te bundelen.
Per verdieping is een dagverblijf aanwezig voor de verschillende afdelingen. Buiten de bezoektijden is het dagverblijf alleen bestemd voor patiënten die zijn opgenomen.
In het ziekenhuis en op het ziekenhuisterrein geldt een algemeen rookverbod.
De bezoektijden zijn:
Zie www.elkerliek.nl/opbezoek voor actuele bezoekersinformatie.
We verzoeken het bezoek zich strikt aan de bezoektijden te houden in het belang van alle patiënten! De meeste patiënten hebben behoefte aan rust.
Voor mantelzorgers is, in overleg met verpleegkundigen van de afdeling, de mogelijkheid tot onbeperkt bezoek. Wel wordt dan verwacht dat u de mantelzorg taken op u neemt zoals helpen met de verzorging, eten/drinken en mobiliseren. Bezoek kan plaatsvinden op de patiëntenkamer of, indien de gezondheidstoestand van de patiënt dit toelaat, in het dagverblijf of beneden in de centrale hal. Kinderen, ongeacht welke leeftijd, tellen mee als bezoeker. In overleg met de verpleegkundigen van de afdeling kan gekeken worden naar mogelijkheden.
In de centrale hal van het ziekenhuis kunt u buiten bezoektijden bezoekers ontvangen. Wilt u het melden als u de afdeling verlaat; dan weten we waar we u kunnen bereiken.
Het is niet altijd mogelijk om bepaalde activiteiten van het zorgproces (zoals onderzoek, behandeling, visite lopen) buiten de bezoektijden te plannen. Het kan dus zijn dat u als patiënt tijdens de bezoektijd uw bezoek tijdelijk niet kunt ontvangen. Wij vragen hiervoor uw begrip.
De informatie over uw gezondheid is privé-informatie. Deze informatie wordt alleen aan u of aan een door u aangewezen contactpersoon gegeven. De verpleegkundige vraagt bij opname of u een of twee contactpersonen heeft die (medische) informatie over u mogen ontvangen. Ook vragen wij uw contactpersonen om, met uw goedkeuring, de familie/naasten op de hoogte te houden. Gelieve dat contactpersonen voor niet-dringende zaken pas na 11.00 uur contact opneemt met de afdeling in verband met de verzorging van de patiënten. Na 11.00 uur heeft de verpleegkundige vaak visite gelopen en een beeld gecreëerd hoe het met u op dit moment gaat. Daarnaast bent u vaak zelf in staat om familie/contactpersonen in te lichten over uw toestand en de behandeling.
Op uw bedsideterminal staat een voorlopige ontslagdatum (VOD). Dit is een streefdatum die door de arts en eventueel andere hulpverleners is bepaald. Deze datum kan veranderen. De arts beslist over de definitieve ontslagdatum en de verpleegkundige zal u hierover informeren.
Soms is het moeilijk aan te geven wanneer het ontslag plaatsvindt. We proberen dit zo tijdig mogelijk aan u door te geven. Het streven is om de definitieve ontslagdatum 24 uur vóór ontslag door te geven. Het ontslag vindt in principe tussen 10.00 uur en 11.00 uur plaats, u krijgt dan de ontslagpapieren van de verpleegkundige. Indien de tijd hiervan afwijkt zal de verpleegkundige dit kortsluiten met u of uw contactpersoon. Van u wordt verwacht dat u uw partner/familie inlicht zodat ze u kunnen ophalen. Wanneer u geen vervoer kunt regelen voor dat tijdstip kan het zijn dat de verpleegkundige u vraagt om beneden in de hal van het ziekenhuis of het dagverblijf te wachten. Wij raden u af om na de ziekenhuisopname zelf naar huis rijden. Uw opname kan invloed hebben op uw oplettendheid en rijvaardigheid. Vraag uw partner/familielid om u op te halen.
U kunt natuurlijk ook op eigen kosten met een taxi naar huis. De receptie kan voor u een taxi bellen.
Na de opname gaat u in principe terug naar de situatie waar u vandaan komt. Indien noodzakelijk zal eventuele zorg of een andere zorgsetting (bijv. revalidatie) aangevraagd worden. Mocht u al zorg krijgen en van mening zijn dat de huidige zorg niet toereikend is, geef dit zo snel mogelijk aan bij de verpleegkundige. De verpleegkundige zal de transferverpleegkundige in consult vragen en zij pakken dit verder op wanneer mogelijk. Echter informeren we u alvast over het feit dat uitbreiding van zorg en/of plaatsing in een andere zorgsetting niet altijd mogelijk is. Daarnaast is het belangrijk dat u, wanneer u een geplande opname heeft, van tevoren al dingen regelt waarin u problemen voorziet, zoals huishoudelijke ondersteuning, boodschappen of evt. een bed beneden.
Voor u met ontslag gaat, neemt de verpleegkundige de ontslagpapieren met u door. Eventuele vragen kunnen dan nog beantwoord worden. Mocht u slecht ter been zijn en een rolstoel nodig hebben, laat degene die u ophaalt, deze vanuit de centrale hal meebrengen (€ 2,- borg).
Wij maken uw bezoek of verblijf in ons ziekenhuis voor zover uw omstandigheden het toelaten graag zo aangenaam mogelijk. Daarom hebben wij huisregels opgesteld voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Deze zijn terug te vinden op de site van het Elkerliek. Mocht u niet tevreden zijn, aarzel dan niet uw ongenoegens kenbaar te maken aan uw verpleegkundige, de afdelingsmanager of uw arts. Heeft u nog vragen, stel ze gerust.
T: 0492 – 59 55 79 (kamernummers 215 t/m 227)
Copyright 2024 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.