Deze folder geeft u informatie over de gang van zaken op de Spoedeisende hulp.
In de praktijk blijkt dat veel mensen op eigen initiatief naar de Spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis komen. Toch is en blijft het belangrijk dat u eerst contact legt met de huisarts of huisartsenpost. Zo nodig wordt u doorverwezen naar een specialist in het ziekenhuis.
In het ziekenhuis meldt u zich eerst bij de receptie voor de inschrijving. Het is belangrijk dat u een legitimatiebewijs meeneemt. De receptionist voert uw gegevens in en controleert uw verzekeringsgegevens. Daarna kunt u zich melden bij de balie van de Spoedeisende hulp.
Op de SEH wordt gevraagd of u in contact komt met varkens en/of vleeskalveren en men vraagt of u de afgelopen drie maanden behandeld bent geweest in een buitenlands ziekenhuis. Er bestaat dan de kans dat u de MRSA-bacterie of een andere resistente bacterie bij u draagt. Wat MRSA betreft, geldt dit ook voor:
Een MRSA of BRMO-bacterie (= bijzonder resistent micro-organisme) kan voor andere patiënten in een ziekenhuis problemen veroorzaken. Er worden (isolatie)maatregelen toegepast om te voorkomen dat de bacterie wordt overgedragen. Ook worden er bij u kweken afgenomen om uit te sluiten dat u zo’n bacterie bij zich draagt.
De afdeling Spoedeisende hulp werkt met een triagesysteem. Het doel hiervan is om te bepalen welke patiënt medisch gezien het meest acuut zorg nodig heeft. Dit betekent dat u zo snel mogelijk na binnenkomst wordt gezien door een triage-verpleegkundige. Deze verpleegkundige bepaalt aan de hand van uw klachten/letsel hoe snel u door een arts wordt gezien.
U wordt ingedeeld in een urgentieklasse met een bepaalde kleurcode. Er zijn vijf urgentieklassen waarbij een wachttijd hoort waarbinnen u door een arts gezien wordt:
Kinderen worden volgens hetzelfde systeem ingedeeld. Wanneer een kind en een volwassene dezelfde kleurcode hebben, wordt het kind als eerste geholpen.
Behalve de kleurcode kunnen ook de volgende zaken van invloed zijn op de snelheid van hulpverlening:
We proberen u altijd zo goed mogelijk te informeren over de wachttijd.
In eerste instantie is het van belang dat u als patiënt nuchter blijft tijdens uw verblijf. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken of roken. Dit is om eventuele vertragingen of risico’s bij uw behandeling te voorkomen. Pas als de arts of verpleegkundige aangeeft dat u weer mag eten of drinken, kunt u dit doen.
Alleen met uw toestemming en in overleg met de verpleegkundige mag uw begeleider mee in de behandelkamer. Maximaal twee personen mogen bij de patiënt blijven. Afhankelijk van de omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Ouders of begeleiders van kinderen mogen waar mogelijk bij het onderzoek van hun kind blijven.
Naast het controleren van uw gegevens bij binnenkomst kan tijdens uw verblijf, afhankelijk van onderzoek/behandeling, nog regelmatig naar uw persoonsgegevens worden gevraagd. Dit is voor uw veiligheid tijdens uw behandeling.
De arts zal u een aantal vragen stellen en u lichamelijk onderzoeken. Soms zijn aanvullende onderzoeken nodig, die veelal op de SEH uitgevoerd worden en soms op een andere afdeling. De verpleegkundige begeleidt u bij deze onderzoeken. Ook kan het nodig zijn om een andere specialist te raadplegen. Hierdoor kan een verblijf in een behandelkamer op de SEH langer duren. Als behandeling nodig is, wordt deze gestart op de SEH.
Mocht een opname nodig zijn, dan wordt u naar een verpleegafdeling gebracht. Als u direct geopereerd moet worden, gaat u vanuit de SEH naar de operatiekamer.
Als u na de behandeling weer naar huis mag, dan kan een controle bij de huisarts of op de polikliniek nodig zijn. Hiervoor ontvangt u richtlijnen en zo nodig een afspraak.
Met vragen kunt u terecht bij de secretaresse of de triageverpleegkundige. Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan gerust contact op met de Spoedeisende hulp, telefoonnummer 0492 – 59 55 71.
T: 0492 – 59 55 71
Copyright 2024 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.