logo

Pijncentrum



Welkom bij het Pijncentrum van het Elkerliek. U bent door uw huisarts of medisch specialist naar ons doorgestuurd voor verdere behandeling van uw pijnklachten. Voordat u bij ons een eerste intake gesprek heeft, willen we u via deze folder belangrijke informatie verstrekken.

Toegangstijd Pijncentrum

De pijnspecialist beoordeeld naar aanleiding van de verwijzing, binnen welke termijn de afspraak moet plaatsvinden. Het aanbod van patiënten is helaas groter dan onze capaciteit. Hierdoor zien we niet alle patiënten binnen vier weken. We proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Sommige patiënten krijgen in verband met hun aandoening voorrang. Deze patiënten krijgen voorrang omdat het voor de verdere behandeling uiterst belangrijk is om zo snel mogelijk te starten. Denk hierbij aan:

  • pijn bij kanker;
  • complex regionaal pijnsyndroom;
  • pijn bij gordelroos (niet ouder dan zes weken);
  • pijn bij acute wervelinzakkingen (niet ouder dan zes tot tien weken).

Vragenlijst

Nadat de pijnspecialist uw verwijzing heeft beoordeeld, ontvangt u een brief met daarin instructies om een digitale vragenlijst in te vullen op: www.elkerliek.nl/mijnelkerliek. Het is belangrijk dat u deze vragenlijst zo snel mogelijk digitaal volledig invult, zodat de pijnspecialist deze kan inzien voorafgaand aan uw afspraak. Indien uw huisarts of behandelend specialist vindt dat u met voorrang gezien moet worden, dan dienen zij contact op te nemen met een van de pijnspecialisten. Voor de actuele wachttijden: www.elkerliek.nl/wachttijden

Sinds 1 januari 2018 zijn ziekenhuizen verplicht om u te informeren over de mogelijkheid van wachttijdbemiddeling door de zorgverzekeraar. Bij wachttijdbemiddeling probeert de zorgverzekeraar te regelen dat u ergens eerder terecht kunt. Deze service is gratis. Het is niet zeker dat wachttijdbemiddeling ook daadwerkelijk lukt. Soms gaat een verzekeraar bij uw eigen ziekenhuis na of er door een uitgevallen afspraak eerder plek is. Het is goed om te weten dat in de meeste gevallen een plek wordt gezocht in een ander ziekenhuis en dus bij een andere arts. Mocht u gebruik willen maken van wachttijdbemiddeling, kunt u daarvoor contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Het Pijncentrum

U bent naar ons Pijncentrum doorgestuurd vanwege chronische (langdurige) pijnklachten, die langer dan drie maanden duren. Bij ons Pijncentrum werken erkende pijnspecialisten, pijnconsulenten en polikliniekassistenten.

Behandeling

Afhankelijk van de pijnklachten, zijn diverse behandelingen mogelijk. Welke behandeling voor u van toepassing is, hoort u van uw behandelend pijnspecialist. Het is belangrijk om van tevoren te weten dat wij niet altijd alle pijnklachten volledig weg kunnen nemen. We spreken van een succes als:

  • de pijnscore minstens halveert;
  • structureel medicatie gebruik (indien van toepassing) afneemt;
  • activiteiten niveau toeneemt;
  • kwaliteit van leven verbetert.

Uiteraard is een vermindering van de pijnscore het meest van belang. We streven altijd naar een afname van pijnklachten voor langere tijd, vaak met behulp van zenuwblokkades. Het komt voor dat we eerst op zoek moeten naar de juiste diagnose voordat we starten met de behandeling. Hiervoor doen we soms een zogenaamde proefblokkade.

Proefblokkade

Met behulp van deze behandeling proberen we een bepaalde diagnose vast te stellen of uit te sluiten. Het effect van deze proefbehandeling is over het algemeen kort, namelijk enkele uren tot enkele dagen. Daarna zullen uw klachten terugkomen.

Therapeutische blokkade

Na de diagnose gaan we over tot een behandeling met een langduriger effect, de therapeutische blokkade. Mogelijk zijn hier meerdere behandelingen voor nodig. Dit is uiteraard ook afhankelijk van uw klachten-/diagnose.

Multidisciplinair overleg (MDO)

Naast de pijnspecialisten worden veel patiënten voor hun pijnklachten in het ziekenhuis ook gezien door andere hulpverleners (bijvoorbeeld neuroloog, psycholoog, fysiotherapeut, of revalidatiearts). Daarom is er regelmatig een multidisciplinair overleg (MDO). Wanneer de klachten moeilijk te behandelen zijn of er is een aanvullende behandeling door een andere discipline noodzakelijk, wordt dit tijdens het MDO ingebracht. De uitkomst van dit overleg wordt altijd met u besproken.

Doorverwijzing

Helaas is er een kleinere groep patiënten waarbij we ondanks onze uiterste inspanningen geen of onvoldoende resultaat behalen. Een kleine groep patiënten kunnen in dat geval doorverwezen worden naar een tertiair (academisch) centrum of andere pijnspecialist. Uw huisarts wordt op de hoogte gebracht en kan dan fungeren als coördinator.

Herhaalrecepten

Voor herhaalrecepten van pijnmedicatie kunt u telefonisch contact op nemen met het pijncentrum. Wij adviseren u om minimaal een week voordat de medicatie nodig is een herhaalrecept aan te vragen.

BeterDichtbij app

Het pijncentrum werkt met de BeterDichtbij app. Via deze app kunt u korte vragen stellen aan uw arts of bijvoorbeeld een herhaalrecept aanvragen. U kunt de berichten overal en altijd teruglezen.

Tot slot

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan gerust contact op met het Pijncentrum, telefoonnummer 0492 – 59 59 49.

Contact


Pijncentrum

Locatie Helmond
T: 0492 – 59 59 49
E: pijncentrum@elkerliek.nl


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
ANE-37381
Laatst bewerkt: 29-10-2024