logo

Negatieve druktherapie (VAC)



Negatieve druktherapie (V.A.C.- therapie) is een wondbehandelings-methode. Tijdens deze therapie wordt een foam (spons) in de wond geplaatst. De foam wordt afgedekt met een folie en via een slangetje verbonden aan een vacuümpomp. U krijgt de pomp in een tasje mee naar huis. Het tasje heeft u 24 uur per dag bij u. Probeer het tasje met de pomp zoveel mogelijk rechtop te houden en lager dan het lichaamsdeel waar de negatieve druktherapie wordt toegepast.

Doel van de behandeling? 

Het doel van deze behandeling is om via negatieve druk die gecreëerd wordt op de wond, de groei van nieuw weefsel te stimuleren. Daardoor geneest de wond. Het verbetert onder andere de doorbloeding in en rondom de wond en zorgt voor een optimaal wondklimaat door het te veel aan wondvocht af te zuigen.

Verbandwissel

Een verpleegkundige verwisselt de foam en stelt de vacuümpomp in. De foam moet regelmatig vervangen worden; meestal 2 keer per week. Over het algemeen gebeurt dit 1 keer in het ziekenhuis en 1 keer door een verpleegkundige van de thuiszorg bij u thuis.Als het wisselen van de foam pijn doet, is het raadzaam de pomp ongeveer een half uur voordat de wissel plaatsvindt uit te zetten. U kunt dan indien nodig ook alvast uw pijnstillers innemen. 

Materialen 

Het ziekenhuis besteld de materialen voor de negatieve druktherapie voor u. U krijgt deze thuis geleverd. Neem voor elke verbandwissel 1 set materialen mee naar de polikliniek. Als de verbandmiddelen opraken, geef dat dan tijdens uw controle in het ziekenhuis aan. Er kunnen dan tijdig nieuwe materialen besteld worden. Wanneer u met ontslag gaat vanuit het ziekenhuis, krijgt u ook materialen voor 1 verbandwissel mee naar huis.

Het verloop van de behandeling 

Om de therapie zo optimaal mogelijk te laten verlopen, is het de bedoeling dat de pomp 24 uur per dag aanstaat. Wanneer de pomp voor langere tijd uitstaat, wordt er geen wondvocht afgezogen. Er kunnen dan bacteriën gaan groeien in de wond, waardoor de kans op het ontstaan van een infectie toeneemt. Als de pomp langer dan 2 uur uitstaat, moet het wondverband verwisseld worden. Indien dit niet meteen kan, bijvoorbeeld in de nacht, verwijder dan al het verbandmateriaal en leg vochtige gaasjes in de wond totdat de wond wel weer verzorgd kan worden. Of laat de verpleegkundige van de thuiszorg dit doen. De pomp geeft regelmatig een brommend geluid om de druk van het verband te controleren. De vacuümpomp werkt op een accu. De accu werkt ongeveer 12 tot 16 uur. Het is raadzaam de pomp gedurende de gehele nacht op te laden via het stopcontact. De accu kan niet overladen worden.

Oplossen van problemen of meldingen 

Wanneer er iets mis is met de pomp dan hoort u een alarm. Op het scherm van de pomp kunt u lezen wat het probleem is. Soms kunt u het probleem zelf oplossen. Als dit niet lukt, is het raadzaam de verpleegkundige van de thuiszorg op de hoogte te stellen. Zij is 24 uur per dag bereikbaar. De alarmen die u kunt krijgen zijn:

Opvangbeker vol
Wanneer de opvangbeker vol is, krijgt u een melding en moet de opvangbeker vervangen worden. U kunt dit zelf doen met onderstaand stappenplan. 

  • Sluit beide witte slangenklemmen goed af.
  • Stop de therapie met de aan-uitknop op het scherm. Schakel de vacuümpomp zelf niet uit.
  • Druk op het clipje aan de zijkant van de opvangbeker en trek de opvangbeker los van de pomp.
  • Druk de nieuwe opvangbeker op de zijkant van de pomp. Hiervoor moet u een klikkend geluid horen.
  • Draai de slangen los van elkaar.
  • Sluit de nieuwe opvangbeker aan op de slang die naar de wond gaat.
  • Open beide slangklemmen.
  • Druk op de aan-uitknop op het scherm, zodat de therapie weer aanstaat.
  • De volle opvangbeker mag u weggooien.

Accu bijna leeg
Deze melding krijgt u 30 minuten voordat de batterij helemaal leeg is. Sluit de pomp aan op de snoer en op het stopcontact.

Blokkeringsalarm, therapie onderbroken of lagedrukalarm, therapie onderbroken

  • Controleer of de slangklemmen openstaan of dat er een knik in de slang zit.
  • Herstart de therapie met de aan-uitknop op het scherm.
  • Indien dit niet het probleem is en de pomp wederom alarm geeft, neem contact op met de verpleegkundige van de thuiszorg. 

Lekkage alarm, therapie onderbroken
Er is een lekkage ontstaan bij de folie. Hierdoor kan de foam niet volledig vacuüm gezogen worden. 

  • Luister en kijk of er ergens luchtlekkage zichtbaar of hoorbaar is. U ziet dat de folie niet vast aan de huid zit of u hoort een sissend geluid. Door met de vingers op verschillende plekken de folie te bedekken kunt u ontdekken waar de lekkage zit. Het sissende geluid is weg op het moment dat u uw vinger op de plek van de lekkage houdt.
  • Plak de plek van de lekkage af met een stuk folie.
  • Controleer of de therapie weer met de juiste druk zuigt.

Systeemfout
Er is een technisch probleem opgetreden. Schakel de pomp uit en zet hem na 10 seconden weer aan. Helpt dit niet? Neem dan contact op met de verpleegkundige van de thuiszorg of met GD Medical Pharma via (telefoonnummer: 040- 303 10 99. 

Therapie inactief
De pomp staat langer dan 15 minuten uit. Herstart de therapie door op de aan-uitknop op het scherm te klikken. 

Instructiefilmpjes

Meer informatie vindt u ook op onze website in de vorm van een aantal instructiefilmpjes: www.elkerliek.nl/wondexpertisecentrum 

Wanneer contact opnemen met de verpleegkundige van de thuiszorg? 

  • Als de opvangbeker snel (binnen enkele minuten) volloopt met vers bloed. Stop in dat geval de pomp. Neem contact op met de verpleegkundige van de thuiszorg zodat zij contact kan opnemen met uw behandelaar.
  • Bij tekenen van infectie: u heeft meer pijn aan de wond, de huid rondom de wond wordt rood en kan een beetje gezwollen zijn. Er komt meer vocht uit de wond en of de wond begint te ruiken.
  • Wanneer de pomp meer dan 2 uur uitgeschakeld is geweest.
  • Indien u zelf het alarm niet opgelost krijgt.

Stoppen met de therapie

Uw behandelaar bepaalt in samenspraak met u wanneer de therapie gestopt kan worden. De pomp wordt bij u thuis opgehaald door de verbandleverancier. Zorg ervoor dat de pomp, de oplaadsnoer, stekker en tasje in de koffer teruggedaan worden en klaarstaan. Het telefoonnummer van de thuiszorgorganisatie waarmee u contact kunt opnemen bij problemen en met vragen (in te vullen door verpleegkundige van het ziekenhuis):

Contact


Polikliniek Chirurgie

Locatie Helmond
T: 0492 – 59 59 61

Locatie Deurne
T: 0493 – 32 89 21


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
CHI-52360
Laatst bewerkt: 11-12-2024