Het Elkerliek ziekenhuis houdt een digitaal medisch dossier over u bij, het elektronisch patiëntendossier (EPD). Hierin staat belangrijke informatie over uw aandoening en de behandeling. In deze folder leest u hoe het ziekenhuis met uw medische gegevens omgaat, wie er toegang tot uw gegevens heeft, hoelang deze gegevens worden bewaard en hoe u zelf toegang tot deze gegevens heeft.
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat uw behandelend arts een medisch dossier aanlegt. Dit dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand, gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen en correspondentie met de huisarts. Ook worden in het dossier de voor uw behandeling noodzakelijke gegevens opgenomen die uw arts elders, met uw toestemming heeft opgevraagd.
Tijdens een opname in het ziekenhuis noteren de verpleegkundigen het verloop van de verzorging ook in het medisch dossier. Medische beelden van radiologische onderzoeken zoals röntgenfoto, CT-scan, MRI-scan, echo-onderzoek en nucleair onderzoek worden digitaal opgeslagen.
Wanneer uw behandelend arts uw gegevens wil gebruiken voor een ander doel dan hierboven is aangegeven, dan moet u daarover geïnformeerd worden en is uw toestemming nodig. Dit is bijvoorbeeld het geval als uw gegevens gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek.
Uw toestemming is niet vereist als gegevens worden gebruikt die niet tot uw persoon herleidbaar zijn. Hetzelfde geldt voor delen van medische informatie waarvoor een wettelijke verplichting geldt. Uw behandelend arts moet bijvoorbeeld een infectieziekte melden bij de directeur van de GGD. Bij overlijden moet de behandelend arts een verklaring van overlijden afgeven aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het elektronisch delen van medische gegevens met zorgverleners die niet werkzaam zijn voor het Elkerliek kan alleen met uw toestemming. Zo blijft uw privacy beschermd. Wanneer u toestemming geeft, wordt dit geregistreerd in uw elektronisch patiëntendossier.
Indien een arts van buiten het Elkerliek ziekenhuis over uw dossier moet beschikken, kan deze kosteloos en rechtstreeks bij uw behandelend arts een kopie van het dossier opvragen. Ook hiervoor geldt dat u deze arts daarvoor toestemming moet hebben verleend.
Uw behandelend arts en de Raad van Bestuur dragen er zorg voor dat uw dossier veilig wordt beheerd, dat uw gegevens niet verloren gaan en niet in onbevoegde handen komen. Hulpverleners die rechtstreeks bij uw behandeling of onderzoek betrokken zijn, zoals artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, e.d. hebben toegang tot uw gegevens. Dit geldt ook voor ondersteunende medewerkers zoals doktersassistenten en secretaressen. Zij hebben alleen toegang tot de gegevens die noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van hun taak. Alle hulpverleners en ondersteunende medewerkers hebben geheimhoudingsplicht.
Delen van uw dossier worden gebruikt voor ondersteunende processen zoals het versturen van rekeningen naar de zorgverzekeraar.
Gebruik van gegevens voor kwaliteitszorg
Het Elkerliek ziekenhuis streeft voortdurend naar het verbeteren van de kwaliteit van zorg. We gebruiken hiervoor verschillende kwaliteitssystemen, waaronder een intern auditsysteem en een systeem voor het melden en analyseren van incidenten.
Voor deze kwaliteitssystemen kan het nodig zijn om gegevens uit patiëntendossiers te gebruiken. De gegevens die in het kader van de verbetering kwaliteitszorg verzameld worden, worden zo verwerkt dat deze niet direct tot een persoon herleidbaar zijn.
Informatie verzamelen ten behoeve van landelijk onderzoek
Ook het Elkerliek ziekenhuis werkt mee aan het verzamelen van landelijke onderzoekgegevens. Meestal zijn deze onderzoeken anoniem; de naam en geboortedatum worden vervangen door een code. Op deze wijze is geheimhouding verzekerd. Zo worden anoniem gegevens uit het hele land verzameld, wat wetenschappelijk veel waarde heeft voor de behandeling van bepaalde ziekten. Uw bloed kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het vervaardigen van controlemateriaal. Mocht u bezwaar hebben tegen anoniem gebruik van uw lichaamsmateriaal, bespreek dit dan met uw behandelend arts.
Uw gegevens worden in principe niet langer bewaard dan nodig is. De algemene bewaartermijn is 20 jaar na afsluiten van het dossier. Deze termijn kan langer zijn, bijvoorbeeld als uw gegevens worden gebruikt voor medisch-wetenschappelijk onderzoek. Het initiatief tot langer bewaren kan ook van u uitgaan. Daarover kunt u met uw behandelend arts afspraken maken.
MijnElkerliek is een beveiligd patiëntenportaal waarop u met DigiD kunt inloggen. Via MijnElkerliek heeft u onder andere toegang tot uw eigen medisch dossier inclusief persoonlijke informatie zoals uw adres, huisarts en apotheek. Ook kunt u online afspraken maken en wijzigen. Meer informatie vindt u op www.elkerliek.nl/mijnelkerliek.
U heeft recht op inzage in en een afschrift van uw medische gegevens. Via het patiëntenportaal heeft u toegang tot uw dossier en kunt u dit inzien. Nog niet alle delen van het elektronisch patiëntendossier (EPD) zijn via het patiëntenportaal voor u toegankelijk. Voor inzage in of afschrift van onderdelen die voor u nog niet zichtbaar zijn, kunt u contact opnemen met de afdeling Cliëntenbelangen, telefoonnummer 0492 – 59 51 04 of per mail clientenbelangen@elkerliek.nl. Voor kopieën van radiologische beelden meldt u zich bij de afdeling Radiologie.
Een derde, bijvoorbeeld een familielid of advocaat, kan alleen met een machtiging van u een kopie van uw medische gegevens opvragen. Wanneer het om een dossier van een overledene gaat, loopt het verzoek schriftelijk via de Raad van Bestuur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Cliëntenbelangen.
Als u vindt dat de gegevens in uw dossier inhoudelijk onjuist zijn, kunt u uw arts schriftelijk verzoeken deze te corrigeren. U kunt uw arts ook verzoeken (bepaalde) gegevens voor anderen af te schermen. Binnen vier weken hoort u of, en zo ja, in hoeverre aan uw verzoek wordt voldaan.
Als u vindt dat er gegevens in uw dossier ontbreken, kunt u uw arts schriftelijk verzoeken deze gegevens toe te voegen of aan te vullen. Binnen vier weken hoort u of, en zo ja, in hoeverre aan uw verzoek wordt voldaan.
U kunt uw arts via de Raad van Bestuur schriftelijk verzoeken (een deel van) uw dossier te vernietigen. Uw arts moet dit verzoek binnen drie maanden uitvoeren, tenzij een wettelijke bepaling vernietiging verbiedt of de arts aannemelijk maakt dat het bewaren van de gegevens van belang is voor iemand anders dan uzelf. Het besluit om niet tot vernietiging over te gaan wordt u schriftelijk meegedeeld.
Om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens heeft het Elkerliek ziekenhuis sinds januari 2015 een functionaris gegevensbescherming aangesteld. Hij let op de toepassing en naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens en is aanspreekpunt voor patiënten en medewerkers. De functionaris is bereikbaar via fg@elkerliek.nl.
Copyright 2024 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.