Het Elkerliek ziekenhuis wil het verblijf voor u als patient zo aangenaam mogelijk maken. Eten en drinken is daarbij heel belangrijk. Een goede maaltijd draagt immers bij aan een spoedig herstel. Maar het is ook een aangename onderbreking van de dag. Op de verpleegafdeling is de voedingsassistent diegene die u verder kan helpen als het over het eten en drinken gaat. Samen met de diëtisten en de verpleegkundigen zorgt de voedingsassistent ervoor, dat uw wensen over het eten en drinken zoveel mogelijk gehonoreerd worden. Hieronder vindt u alle informatie over het eten en drinken tijdens uw verblijf in het ziekenhuis.
Wanneer u een dieet volgt, verzoeken wij u om dit bij uw opname aan de verpleegkundige kenbaar te maken. Deze overlegt met de behandelend arts of met de diëtiste. Voor vragen over dieetvoeding verwijzen wij u naar onze diëtisten die op werkdagen van 08.15 tot 10.00 uur, bereikbaar zijn op telefoonnummer 55 60 en ook via de voedingsassistent kunnen worden ingeschakeld.
Op bovenstaande tijden (vijf maal per dag) kunt u een keuze maken uit het assortiment van ons mobiele broodmaaltijdbuffet.
U kiest uw ontbijt of lunch en krijgt dit aansluitend door de voedingsassistente geserveerd. Heeft u een dieetvoorschrift, dan kan dit consequenties hebben voor uw keuze. De voedingsassistent informeert u hierover.
Iedere dag ontvangt u via uw voedingsassistent een persoonlijk menuvoorstel. U hebt keuze uit verschillende gerechten, die u kunt combineren. U kunt ook de gewenste portiegrootte aangeven. De door u gekozen maaltijd wordt vervolgens tussen 16.45 en 17.30 uur op uw kamer geserveerd. Uiteraard houden wij graag rekening met specifieke voedingswensen die bijvoorbeeld voortkomen uit uw geloofs- of levensovertuiging (bijvoorbeeld, vegetarisch, geen varkensvlees, enzovoorts). Heeft u vragen, complimenten of klachten, neem dan contact op met uw voedingsassistent.
U kunt, mits medisch verantwoord, zelf bepalen waar u de avondmaaltijd gebruikt; op uw kamer of in het restaurant op de begane grond. Uw verpleegkundige bepaalt of het medisch verantwoord is om in het restaurant te gaan eten.
Kiest u er voor om in het restaurant te gaan eten dan bent u flexibel in het tijdstip waarop u de maaltijd wilt gebruiken. U bent dan namelijk tussen 17.00 en 18.30 uur welkom. De keuze in het restaurant is ruimer en kan afwijken van het menuvoorstel dat u van de voedingsassistent heeft ontvangen.
Uw partner, uw familie of ander bezoek kunnen desgewenst samen met u de maaltijd gebruiken in het restaurant. Dit is helaas niet kosteloos. Uw begeleider en eventuele mede gasten kunnen enkel via een pinbetaling afrekenen in ons restaurant, de horeca medewerker helpt u graag.
Gaat u in het restaurant eten, geef dit dan voor 15.30 uur bij uw voedingsassistent aan. U krijgt dan van uw voedingsassistent een voucher (tegoedbon), met daarop uw naam, de datum, de afdeling, het kamernummer en uw eventuele dieet. In het restaurant maakt u uw keuze uit het brede aanbod van spijzen en dranken en betaalt u met de voucher die u ontvangen heeft.
Indien u aangewezen bent op een dieetmaaltijd en u kiest ervoor om uw maaltijd in ons restaurant te gebruiken, bent u zelf verantwoordelijk voor de keuzes die u maakt.
Het restaurant ligt op de begane grond en de receptionist in de hoofdhal wijst u graag de weg. In het restaurant wordt u ontvangen door een van onze horecamedewerkers die u graag verder helpen.
Bent u nog niet mobiel genoeg om zelfstandig naar het restaurant te gaan en er is geen partner of familielid die u kan begeleiden, dan kunt u dit aan de voedingsassistent kenbaar maken. Deze regelt dan graag uw vervoer van en naar ons restaurant.
U bent natuurlijk ook in nachtkleding een welkome gast in het restaurant, maar wij vragen u wel om dan een peignoir of kamerjas te dragen.
Is er voor u een bijzondere gebeurtenis dan serveren wij u graag een speciaal menu. Hier geldt dat u één bezoeker kunt uitnodigen om met u, tegen betaling, mee te dineren op uw kamer. De voedingsassistent zal u hierop attenderen en met u de mogelijkheden bespreken.
Op iedere bouwlaag is een centraal gelegen afdelingskeuken aanwezig. Hier werken de voedingsassistenten. Zij verzorgen samen met de verpleegkundigen het eten en drinken op de afdelingen. Vanwege de strenge hygiëne eisen die wij hanteren is de afdelingskeuken niet toegankelijk voor patiënten en bezoek. Het is niet toegestaan voedingsmiddelen die u zelf meebrengt of laat meebrengen (zoals snacks, gebak, enzovoorts), te bewaren in de koelingen van de afdelingskeuken op de verpleegafdelingen.
Het laten bezorgen van voedingsmiddelen raden wij zeer af. Mocht u desondanks voedingsmiddelen laten bezorgen, dan mag dit niet leiden tot overlast voor uw medepatiënten. Het is de verpleegkundigen en voedingsassistenten niet toegestaan om meegebrachte voedingsmiddelen op te warmen of anderszins te behandelen. Het Elkerliek ziekenhuis stelt zich op geen enkele wijze aansprakelijk voor eigen meegebrachte voedingsmiddelen.
Per patiëntenkamer is er een koelkast aanwezig. Hierin mag men meegebrachte dranken koelen. In verband met de strenge hygiëne eisen die wij hanteren is het niet toegestaan om in deze koelkast etenswaren te bewaren.
Op de Spoedeisende hulp staan automaten waar u diverse versnaperingen kunt krijgen, zoals soep, koffie, thee, frisdranken, broodjes en snoep. U kunt betalen met contant geld. De Spoedeisende hulp is via de gang bij het bezoekersrestaurant in de centrale gang te bereiken.
Locatie Helmond
T: 0492 – 59 55 60
maandag tot en met vrijdag van 8.15 – 10.00 uur
E: die@elkerliek.nl
Copyright 2025 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.