Ingevolge de Wet ‘Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen’ (WMCZ) heeft het Elkerliek ziekenhuis een Cliëntenraad. Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van het ziekenhuis vanuit het patiënten perspectief. Daaronder wordt verstaan de mate waarin de cliënten de zorg die ze krijgen positief waarderen. Bovendien is het belangrijk dat de geboden behandeling en verzorging aansluit bij wat de cliënten van het ziekenhuis verwachten.
De Cliëntenraad bestaat uit zeven leden, die benoemd zijn door de Raad van Bestuur. Vanuit hun ervaringsdeskundigheid en betrokkenheid vormen zij een onafhankelijke vertegenwoordiging van de cliënten. De Cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.
De Cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd de Raad van Bestuur van het ziekenhuis over het te voeren beleid. De Raad volgt de ontwikkelingen binnen het Elkerliek ziekenhuis en de gezondheidszorg nauwlettend. Hij kijkt kritisch naar de consequenties daarvan voor de cliënten. U kunt hierbij onder meer denken aan:
Om zijn werk goed te kunnen doen is het nodig dat de Cliëntenraad weet hoe cliënten (en bezoekers) de kwaliteit van de zorg in dit ziekenhuis beoordelen:
De Cliëntenraad krijgt signalen vanuit de enquêtes die regelmatig door cliënten van de polikliniek en de kliniek worden ingevuld. Daarnaast hoort de Cliëntenraad ook graag uw ervaringen. Iedere suggestie of opmerking die u hebt is welkom. Zo helpt u de Cliëntenraad om, namens de cliënten, de Raad van Bestuur van het ziekenhuis nog beter te kunnen adviseren waar en hoe de kwaliteit van zorg verbeterd kan worden.
De Cliëntenraad is er niet voor het behandelen of oplossen van individuele klachten of problemen. Daarvoor kunt u terecht bij een medewerker van de afdeling Cliëntenbelangen.
Copyright 2024 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies.