logo

Cliëntenraad: wij zijn er voor u!



Ingevolge de Wet ‘Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen’ (WMCZ) heeft het Elkerliek ziekenhuis een Cliëntenraad. Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van het ziekenhuis vanuit het patiënten perspectief. Daaronder wordt verstaan de mate waarin de cliënten de zorg die ze krijgen positief waarderen. Bovendien is het belangrijk dat de geboden behandeling en verzorging aansluit bij wat de cliënten van het ziekenhuis verwachten.

Hoe is de Cliëntenraad samengesteld

De Cliëntenraad bestaat uit zeven leden, die benoemd zijn door de Raad van Bestuur. Vanuit hun ervaringsdeskundigheid en betrokkenheid vormen zij een onafhankelijke vertegenwoordiging van de cliënten. De Cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

Wat doet de Cliëntenraad

De Cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd de Raad van Bestuur van het ziekenhuis over het te voeren beleid. De Raad volgt de ontwikkelingen binnen het Elkerliek ziekenhuis en de gezondheidszorg nauwlettend. Hij kijkt kritisch naar de consequenties daarvan voor de cliënten. U kunt hierbij onder meer denken aan:

  • voeding en verzorging;
  • bejegening en aandacht;
  • bezoektijden en parkeerbeleid;
  • informatievoorziening;
  • klachtenregeling;
  • wachtlijstproblematiek;
  • begroting en jaarrekening.

Uw mening is nodig

Om zijn werk goed te kunnen doen is het nodig dat de Cliëntenraad weet hoe cliënten (en bezoekers) de kwaliteit van de zorg in dit ziekenhuis beoordelen:

  • waarover zijn cliënten ontevreden,
  • hoe denken cliënten dat de zorg beter georganiseerd kan worden,
  • wat waarderen de cliënten.

De Cliëntenraad krijgt signalen vanuit de enquêtes die regelmatig door cliënten van de polikliniek en de kliniek worden ingevuld. Daarnaast hoort de Cliëntenraad ook graag uw ervaringen. Iedere suggestie of opmerking die u hebt is welkom. Zo helpt u de Cliëntenraad om, namens de cliënten, de Raad van Bestuur van het ziekenhuis nog beter te kunnen adviseren waar en hoe de kwaliteit van zorg verbeterd kan worden.

De Cliëntenraad is bereikbaar:

  • per post:
    Cliëntenraad Elkerliek ziekenhuis
    Postbus 98 5700 AB Helmond
  • per e-mail:
    clientenraad@elkerliek.nl
  • per telefoon:
    0492 – 59 51 05.

De Cliëntenraad is er niet voor het behandelen of oplossen van individuele klachten of problemen. Daarvoor kunt u terecht bij een medewerker van de afdeling Cliëntenbelangen. 

Contact


Cliëntenraad

T: 0492 – 59 51 05
E: clientenraad@elkerliek.nl


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
ALG-12281
Laatst bewerkt: 2-10-2024