logo

Help mee aan uw veilige behandeling



Als patiënt wordt u gevraagd een bijdrage te leveren aan een veilige behandeling. Hoe u dit kunt doen, leest u in deze folder.

Geef alle informatie over uw gezondheidstoestand

  • Bereid een gesprek met een dokter, verpleegkundige of andere hulpverlener goed voor. Maak een lijstje met informatie over uw klachten, problemen en eerdere behandelingen. U weet het beste hoe u zich voelt en wat uw klachten zijn.
  • Maak voor het gesprek een lijstje van alle vragen die u heeft, zodat u niets vergeet te vragen.
  • Een gesprek met een hulpverlener hoeft u niet alleen te doen. Er mag altijd iemand mee om u te steunen.             

Geef aan als u iets niet begrijpt

Vragen staat vrij! Vraag uw arts of verpleegkundige om extra uitleg als u iets niet begrijpt of als u twijfelt. Over veel ziekten, behandelingen en aandoeningen zijn patiënten folders verkrijgbaar. Vraag ook altijd welke medicijnen u krijgt voorgeschreven, hoe u ze moet gebruiken, waar ze voor zijn en wat de bijwerkingen kunnen zijn.                 

Vraag vooraf naar het verloop van uw operatie

Iedereen voelt zich min of meer gespannen voor een operatie. Maar het helpt als u weet wat u te wachten staat.

  • Laat de dokter op uw huid markeren waar u geopereerd zult worden en hoe groot de snee ongeveer zal zijn.
  • Bespreek hoe u zich het beste op de operatie kunt voorbereiden:
    ○    hoeveel uur van te voren u nuchter moet blijven;
    ○    of u uw medicijnen nog mag gebruiken.
  • Vraag welke verdoving u krijgt, of u daarin nog een keuze heeft.
  • Vraag hoe lang de operatie gaat duren.
  • Vraag hoe u zich na de operatie zult voelen.

Informeer ook hoe de herstelperiode zal verlopen:

  • hoe lang u nog in het ziekenhuis moet blijven na de operatie;
  • wat u de eerste dagen wel of niet mag drinken en eten;
  • wat u wel en niet mag en kunt doen;
  • of u hulp nodig heeft na thuiskomst en waarbij.

Schrijf op welke medicijnen u gebruikt

Het is belangrijk om te weten welke medicijnen u gebruikt en of u ergens allergisch voor bent. Zorg daarom voor een lijstje met:

  • de medicijnen die uw huisarts u heeft voorgeschreven;
  • de medicijnen die uw specialist u heeft voorgeschreven;
  • medicijnen of homeopathische middelen die u zelf koopt en gebruikt;
  • stoffen of voedingsmiddelen waar u allergisch voor bent.                 

Stel vragen als de medicijnen er anders uitzien dan u verwacht

  • Staan uw naam en geboortedatum op de sticker?
  • Is het het juiste medicijn? Kijk naar het merk en de stofnaam.
  • Ziet het medicijn eruit zoals u gewend bent?

Twijfelt u aan uw medicijnen of krijgt u ineens andere dan normaal, vraag dan waarom dit zo is.

Als een afgesproken onderzoek of behandeling niet op de verwachte tijd plaatsvindt, informeer dan zelf waarom dit zo is. U hoeft zich dan geen zorgen te maken dat men u vergeten is.                

Volg de instructies en adviezen goed op

  • Houd u aan de afspraken die u met de dokter of de verpleegkundige over uw behandeling heeft gemaakt.
  • Als u twijfelt of u iets wel of niet mag, vraag het dan voor alle zekerheid even na.
  • Geef het heel duidelijk aan als u het gevoel heeft dat u tegenstrijdige informatie krijgt.
  • Vraag of u informatie en adviezen op papier mee kunt krijgen, dan kunt u het nog eens nalezen.
  • Informeer bij wie en wanneer u terecht kunt met vragen en problemen, ook als u weer thuis bent.

Zorg dat u weet wanneer u terug moet komen voor controle.            

Tot slot

Maakt u zich geen zorgen als wij u meerdere malen naar dezelfde informatie vragen. Als extra controle kunnen artsen en verpleegkundigen opnieuw vragen naar uw naam, geboortedatum en waarvoor u geopereerd of behandeld wordt.

Als u denkt dat er iets fout is gegaan, blijf daar dan niet mee zitten, maar vraag het na bij de dokter of de verpleegkundige. Vraag door tot u een bevredigend antwoord op al uw vragen heeft gekregen:

  • wat is er gebeurd;
  • wat betekent dat voor mij;
  • hoe gaat u mij verder helpen;
  • hoe gaat u er voor zorgen dat het niet opnieuw gebeurt.

Vraag, als u dat prettig vindt, of een familielid of goede vriend bij dit gesprek aanwezig kan zijn.

Mocht u niet tevreden zijn over dit gesprek of vindt u het moeilijk een dergelijk gesprek te voeren, neem dan contact op met de afdeling Cliëntenbelangen. Een van de medewerkers kan u adviseren over andere mogelijkheden en desgewenst bemiddelen tussen u en de betrokken dokter of andere hulpverlener. 

Bronvermelding: Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie  

Contact


Afdeling Cliëntenbelangen

T: 0492 – 59 51 05
E: clientenraad@elkerliek.nl


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
ALG-38835
Laatst bewerkt: 11-6-2024