logo

Gang van zaken op de Spoedeisende hulp



Tijdens een bezoek aan de Spoedeisende hulp komt er veel op u af. Vaak te veel om meteen te bevatten. Met deze informatie willen we je stapsgewijs door het bezoek aan onze SEH heen helpen. Dus van aankomst naar triage, naar de behandeling en het vervolg.

Melden aan de balie

Bij binnenkomst op de SEH mag u zich melden aan de balie. Onze doktersassistente/medisch secretaresse controleert uw persoonsgegevens.

Triage

Patiënten die binnenkomen op de Spoedeisende hulp worden op basis van de ernst van de klachten of het letsel gerangschikt. Dit wordt gedaan met behulp van triage. Triage is een middel waarmee vastgesteld kan worden welke patiënten met de meeste spoed geholpen moeten worden en in welke volgorde. Het kan zijn dat u langer moet wachten dan een patiënt die later dan u binnen komt. Middels bepaalde voorwaarden wordt elke patiënt ingedeeld in een urgentieklasse.

Let op; onderstaande tijden zijn streefwachttijden

Er zijn vijf urgentieklassen:

  • U0 Rood: Er is directe hulp vereist! Patiënten in een acute levensbedreigende toestand, waarbij direct medisch ingrijpen noodzakelijk is. Voorbeelden zijn een obstructie van de ademweg, ademstilstand of een reanimatie. Geen wachttijd.
  • U1 Oranje: Er is snelle hulp vereist! Patiënten die in een toestand verkeren waarbij snel ingrijpen nodig is, waardoor een mogelijke bedreiging van de vitale functies behandeld wordt. Zo kort mogelijke wachttijd.
  • U2 Geel: Er is geen spoed en de behandeling kan even wachten. Patiënten in een toestand die niet levensbedreigend is. Enig uitstel van behandeling is mogelijk. Wachttijd zo kort mogelijk na het behandelen van patiënten met hogere urgentie. Streeftijd start behandeling binnen 1 uur.
  • U3 Groen: De behandeling kan langere tijdwachten. Patiënten met een acuut ontstane aandoening die geen spoedeisende behandeling behoeft. Behandeling kan worden uitgesteld nadat patiënten met hogere urgentie behandeld zijn. Streeftijd start behandeling binnen 2 uur.
  • U4 Blauw: Geen spoedeisende hulp nodig. Patiënten met een niet spoedeisende aandoening. Het is verantwoord de behandeling uit te stellen. Onderzoek en eventuele behandeling na hogere urgenties of op het spreekuur bij de eigen huisarts.

Afspraken op de SEH

  • U moet gedurende het verblijf op de SEH nuchter blijven. Dit wil zeggen dat u niet mag eten en drinken.
  • Er zijn maximaal twee bezoekers per patiënt toegestaan op de SEH.
  • Er mogen geen foto- of filmopnames worden gemaakt waarop personeel zichtbaar is.
  • In verband met de privacy verzoeken wij u om op de kamer van de patiënt te blijven of in de wachtkamer plaats te nemen.
  • Het is niet toegestaan om te roken in en op het ziekenhuisterrein van het Elkerliek.

In afwachting van uw behandeling

Op de afdeling SEH is het aanbod van patiënten groot. Om die reden kunnen de wachttijden lang zijn. Vaak dienen zich veel patiënten op hetzelfde tijdstip aan. Het kan voorkomen dat patiënten die zich later gemeld hebben, eerder aan de beurt zijn. Daarnaast kan het zijn dat u langer moet wachten dan andere patiënten. Hiervoor zijn verschillende oorzaken te benoemen:

  • Niet iedereen kan tegelijk geholpen worden. Op de SEH wordt gewerkt met triage. Zie hiervoor het onderdeel triage.
  • Het kan erg druk zijn op de SEH, waardoor de wachttijden oplopen. Achter de schermen zijn we bezig met het regelen van randzaken en inzetten van uw behandeling.
  • Op de SEH zijn patiënten waarbij de behandeling meer tijd in beslag neemt.
  • Er zijn patiënten die een behandeling nodig hebben waarbij meerdere artsen en verpleegkundigen betrokken zijn.
  • Er moeten onderzoeken uitgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld een bloedonderzoek. Het duurt gemiddeld één uur voordat de resultaten hiervan bekend zijn. Daarnaast kan het zijn dat er ander aanvullend onderzoek ingezet wordt
  • Op de SEH werken gespecialiseerde SEH-artsen en arts-assistenten, deze artsen hebben overleg met andere gespecialiseerde artsen uit het ziekenhuis over uw behandeling. Deze overlegmomenten en besluiten tot bepaalde behandelingen kosten tijd.
  • Daarnaast hebben een aantal artsen ook dienst op de verpleegafdelingen. Het kan zijn dat een arts dringend naar een andere afdeling moet om andere patiënten met spoed te behandelen.
  • Het aantal behandelkamers is bezet.

Wachten is altijd vervelend, maar als u weet waarom u wacht wordt het wellicht wat draaglijker. Wij doen uiteraard ons uiterste best om uw behandeling zo snel mogelijk te laten verlopen!

Specialisten en medewerkers

Op onze SEH werken we met een team met veel verschillende specialisten en medewerkers. Samen doen we ons uiterste best om zo goed mogelijke zorg aan patiënten te leveren. Bekijk hieronder wie u allemaal tegen kunt komen.

SEH-artsen
Spoedeisende Hulp-artsen (SEH-artsen) zijn gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van acute aandoeningen. Op onze SEH is 24 uur per dag een SEH-arts aanwezig. Onze SEH -artsen voeren de regie/coördinatie over de afdeling en zijn daarmee uw behandelend arts ten tijde van uw Spoedeisende hulp bezoek.

Arts-assistenten & physician assistants
Onze SEH-artsen worden bijgestaan door arts-assistenten en physician assistants (PA). Arts-assistenten zijn 'basisartsen' die in de eerste jaren van hun carrière werken onder supervisie van ervaren medisch specialisten. Een PA is veelal een zorgmedewerker met een aanvullende opleiding tot PA en functioneert op gelijk niveau en met gelijke verantwoordelijkheden als arts-assistenten. In veel gevallen onderzoekt een arts-assistent of PA u. De behandeling wordt altijd afgestemd met een medisch specialist.

Coassistenten
Coassistenten zijn medisch studenten (in opleiding tot arts) in de laatste periode van de opleiding. Het zijn de artsen van de toekomst! Coassistenten lopen stage en doen zo de noodzakelijke ervaring op binnen de geneeskunde. Het kan zijn dat u eerst door een coassistent onderzocht wordt op de SEH. Coassistenten werken op elk moment onder supervisie van een arts en nemen geen zelfstandige beslissingen.

SEH-verpleegkundigen
Spoedeisende hulp-verpleegkundigen (SEH-verpleegkundigen) zijn gespecialiseerd in het werken op de SEH. Zij hebben naast de basisopleiding tot verpleegkundige een aanvullende opleiding gedaan zodat ze gespecialiseerd zijn in de (acute) zorg die hier geleverd wordt. De SEH-verpleegkundigen zijn het eerste aanspreekpunt voor de patiënten.

Doktersassistenten/Medisch secretaresse
De doktersassistenten ondersteunen de SEH-verpleegkundigen op de Spoedeisende hulp. Ze vervullen onder andere de rol van secretaresse/receptiemedewerker. De doktersassistent ontvangt de patiënt aan de balie en zorgt dat ze worden aangemeld in ons digitaal dossier. Daarnaast handelen ze telefoontjes en administratieve taken af.

Samen beslissen

We willen dat de zorg die u krijgt zo goed mogelijk aansluit en past bij uw leven en behoeften. Daarvoor is het belangrijk dat u met uw dokter en verpleegkundige samen praat en een beslissing neemt over welke zorg het beste bij u past. Uw dokter en verpleegkundige hebben medische kennis. U weet vooral wat uw eigen wensen en behoeften zijn en wat u belangrijk vindt.

U en uw naasten bereiden zich zo mogelijk voor op het gesprek met uw zorgverlener, bijvoorbeeld door alvast vragen op te schrijven.

U stelt de vragen aan uw zorgverlener zodat voor u duidelijk wordt wat de mogelijkheden zijn. U vertelt uw zorgverlener wat uw wensen en behoeften zijn en wat u belangrijk vindt in uw leven. U betrekt waar nodig of wenselijk uw naasten.

De zorgverlener beschikt over medische kennis en bespreekt de behandelmogelijkheden met u. De informatie die u krijgt van uw zorgverlener sluit aan op uw wensen en behoeften.

Samen nemen jullie een beslissing over welke zorg het beste bij u past. Bekijk de pagina Samen beslissen en de video voor meer informatie.

Behandelwensen en -grenzen

Meer informatie in deze video en in de folder behandelbeperkingen

Kinderen op de SEH 

Op onze SEH zien wij regelmatig kinderen. Voor kinderen kan een bezoek aan de SEH extra spannend zijn. Met verschillende hulpmiddelen proberen we het bezoek toch zo aangenaam mogelijk te maken! Een van de hulpmiddelen is het gebruik van een VR-bril, deze kan gebruikt worden om een pijnlijke behandeling te ondergaan. Bekijk het filmpje hierboven voor meer informatie.

Op onze SEH maken we gebruik van Focustaal. Dit gaat over het positief benaderen van kinderen tijdens de behandeling. Zo zeggen we bijvoorbeeld niet zo gauw "Je hoeft niet bang te zijn" of "we gaan bloed prikken". Bij het horen van de woorden 'bang' of 'prikken' gaan vaak alarmbellen af bij het kind. Door een positieve benadering en positief taalgebruik ervaart het kind tijdens de behandeling minder angst, pijn en stress. Kijk voor tips in de folder Helpend taalgebruik.

Ouderen op de SEH

In het Elkerliek ziekenhuis en op de SEH zien we dagelijks patiënten die op leeftijd zijn. Vaak is bij deze patiënten sprake van een meer uitgebreide medische voorgeschiedenis, wat betekent dat ze kwetsbaar kunnen zijn. Dit betekent dat we hier bij een ziekenhuisopname of bezoek aan de SEH rekening mee houden.

Screening kwetsbare ouderen
We proberen zo'n goed mogelijke zorg te bieden aan onze (oudere) patiënten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het in kaart brengen van de kwetsbaarheid van ouderen. Dit doen we op de SEH door het stellen van een aantal screenende vragen en het in beeld brengen van de thuissituatie. Bij opname vragen we u om de 'screeningslijst kwetsbare ouderen' in te vullen, deze lijst ontvangt u van de verpleegkundige.

Delierpreventie
Een delier is een vorm van acute verwardheid, die het meest voorkomt bij oudere patiënten. Er zijn diverse oorzaken van een delier, onder andere bepaalde medicijnen, lichamelijke ziekten of een operatie. Daarnaast zijn er factoren die het risico op het krijgen van een delier vergroten: hoge leeftijd, eerdere geheugenklachten en slecht zien/horen. Als naaste kunt u zelf ook rekening houden met een aantal zaken. Deze zaken en andere informatie kunt u vinden in de folders Delier en Vrijheidsbeperkende interventies.

Nazorgteam
Het is mogelijk dat u na uw bezoek aan de SEH of opname in het ziekenhuis zorg nodig hebt. Als dat het geval is kan het Nazorgteam helpen met het regelen van bepaalde zorg. Het Nazorgteam houdt rekening met de huidige wet- en regelgeving en het beleid van het ziekenhuis. Dit houdt onder andere in dat problemen die alvorens de ziekenhuisopname bestaan niet altijd opgelost kunnen en mogen worden door het Nazorgteam, hiervoor verwijzen we u naar de huisarts. Overige informatie over het Nazorgteam en de wet- en regelgeving is te vinden op pagina Vertrek en nazorg

Vervolg na SEH bezoek

Nadat u gecontroleerd bent door de artsen en verpleegkundigen en de eventuele onderzoeken bekend zijn, wordt een behandelplan gemaakt. De arts op de SEH bespreekt met u het behandelplan. De behandeling kan bestaan uit het aanleggen van gips of (wond)-verband, andere medicatie, vervolgingrepen of vervolgonderzoeken. Deze behandeling kan in het ziekenhuis noodzakelijk zijn, maar het kan ook zijn dat u weer naar huis mag. Dit zijn de meest voorkomende opties voor het vervolg na uw SEH-bezoek:

MijnElkerliek

MijnElkerliek geeft u inzicht in uw gegevens zoals deze in ons elektronisch patiëntendossier zijn geregistreerd.

Wat kunt u allemaal vinden in MijnElkerliek?

  • U krijgt inzicht in uw medische gegevens
  • Hier vindt u informatie en folders die voor uw behandeling van belang zijn
  • U vindt hier uw vervolgafspraken

Bekijk de video.

SEH-nazorg

U krijgt veel informatie te horen op de SEH. Vaak te veel om meteen te kunnen verwerken. De gezamenlijke SEH's in Nederland hebben een website gemaakt waar u veel informatie terug kunt vinden met betrekking tot veel voorkomende aandoeningen en behandelingen. 

Bezoektijden

Bekijk hier de informatie over bezoek en bezoektijden.

Contact


Spoedeisende hulp

T: 0492 – 59 55 71


© 2024 Elkerliek ziekenhuis
SPO-SEH
Laatst bewerkt: 21-11-2024