BeterDichtbij: veilig en betrouwbaar
Heeft u een vraag? Met de BeterDichtbij-app kunt u uw vraag rechtstreeks aan uw behandelaar in het Elkerliek stellen. Deze gratis app is er voor vragen over bijvoorbeeld uw polikliniekbezoek, uw behandeling en recepten. U kunt op elk moment van de dag uw vraag stellen en u krijgt binnen één werkdag antwoord. Moeten we de vraag voorleggen aan een arts, dan krijgt u binnen drie werkdagen antwoord. U krijgt altijd betrouwbaar antwoord van een medewerker van het ziekenhuis. En uiteraard garanderen we uw privacy.
Wanneer u onder behandeling bent, ontvangt u van de betreffende polikliniek een uitnodiging om mee te doen met BeterDichtbij. Wilt u gebruikmaken van de BeterDichtbij app en heeft u nog geen uitnodiging? Bel dan 0492 - 59 59 98 en wij helpen u graag verder. LET OP: gebruik deze app niet bij spoed. Bel dan uw huisarts of 112.
Hoe activeert u de app?
Bent u uitgenodigd voor deelname aan BeterDichtbij? Bekijk dan in deze video hoe u de app installeert en activeert op uw telefoon of tablet. Of volg onderstaande stappen. Houd het e-mailadres en het mobiele nummer dat u aan uw zorgverlener heeft doorgegeven bij de hand.
Zo activeert u veilig de BeterDichtbij app op uw telefoon of tablet:
- Download de BeterDichtbij app in de Google Play Store (Android) of de Apple App Store (iPhone).
- Open de BeterDichtbij app. Lees de Gebruikersvoorwaarden en klik op ‘Akkoord’.
- Vul de gegevens in waarnaar wordt gevraagd, zoals uw mobiele telefoonnummer. Dit hoeft u maar één keer te doen. Let op: vul hetzelfde e-mailadres en mobiele nummer in zoals deze bekend zijn in uw dossier. U kunt dit controleren in MijnElkerliek.
- Nu ontvangt u een e-mail of SMS met een code om veilig uw gegevens te bevestigen (sommige telefoons verwerken deze code automatisch, vul anders de code handmatig in).
- Doorloop de stappen en instructies die nu automatisch volgen in de app.
- Aan het einde van de stappen stelt u een zelfgekozen 5-cijferige pincode in. Onthoud deze goed. U heeft deze pincode nodig wanneer u de volgende keer de app gebruikt.
- Klaar! U hebt de BeterDichtbij app nu veilig geactiveerd. U kunt vanaf nu makkelijk en veilig berichten sturen naar uw zorgverlener.
Tip: Geef BeterDichtbij toestemming om u berichten te sturen én geef BeterDichtbij toegang tot uw camera en microfoon. Op deze manier krijgt u een berichtje als er een antwoord van uw zorgverlener op uw vraag klaarstaat en kunt u beeldbellen.
BeterDichtbij op uw computer?
BeterDichtbij op uw computer gebruiken kan ook. Bekijk hier hoe: www.beterdichtbij.nl/computer
Een bericht sturen via BeterDichtbij
Zo stuurt u met BeterDichtbij eenvoudig en snel een bericht naar uw zorgverlener of de polikliniek:
- Open de BeterDichtbij app en log in met uw pincode. U zit nu in het gespreksoverzicht.
- Klik op de zorgverlener of polikliniek waarnaar u een tekstbericht wilt versturen.
- Klik op de witte balk onderaan uw scherm. Dit is de tekstbalk. Als u hierop klikt, komt er vanzelf een toetsenbord naar boven.
- Typ uw bericht. Voeg eventueel een afbeelding of document toe als bijlage via de paperclip.
- Klik vervolgens op ‘Stuur’ of op het pijltje naast de paperclip om het bericht te versturen.
Zodra uw zorgverlener op uw bericht heeft gereageerd, ontvangt u hiervan automatisch bericht via e-mail of u krijgt een melding op uw mobiele telefoon/tablet. Zo weet u dat er een nieuw bericht van uw zorgverlener in de BeterDichtbij app staat.
Tips voor vragen aan uw zorgverlener in BeterDichtbij
- U kunt een vraag stellen over bijvoorbeeld uw polikliniekbezoek, uw behandeling en recepten.
- BeterDichtbij is niet voor spoedvragen.
- Stel één vraag per bericht.
- Houd uw vraag zo kort en duidelijk mogelijk.
- Stuurt u een foto? Geef daar dan ook een duidelijke uitleg of vraagstelling bij.
- Gebruik geen emoticons of andere niet ter zake doende afbeeldingen.
- We kunnen op berichten alleen in het Nederlands reageren.
Ook diabetespatiënt Sindy Maas - Van Rooij vindt de BeterDichtbij-app ideaal: "De app werkt heel gemakkelijk."
Beeldbellen met uw zorgverlener via BeterDichtbij
Via BeterDichtbij kunt u eenvoudig en veilig via uw mobiele telefoon of tablet beeldbellen met uw zorgverlener. Tijdens een beeldbelafspraak kunnen u en uw zorgverlener elkaar horen en zien via een beveiligde internetverbinding. Een beeldbelafspraak kan een afspraak in het ziekenhuis soms vervangen. Daardoor hoeft u niet meer altijd naar het ziekenhuis te komen. Dit scheelt u reistijd en soms ook reiskosten.
Voorbereiden op uw beeldbelafspraak
Uw arts of andere zorgverlener plant met u een beeldbelafspraak in. Het is belangrijk om een aantal dagen vóór uw afspraak de volgende punten door te nemen als voorbereiding op uw afspraak:
- U heeft de BeterDichtbij app geactiveerd op uw mobiele telefoon of tablet en u heeft een actief gesprek met de zorgverlener.
- U heeft de BeterDichtbij app toestemming gegeven voor het toesturen van meldingen (notificaties) en toegang tot uw microfoon en camera. Op de website van BeterDichtbij staat hoe u dit doet.
- Uw telefoon staat aan (en niet op vliegtuigstand of op niet-storen).
- Controleer of u een werkende internetverbinding heeft (bij voorkeur via wifi of 4G).
- Zorg voor een omgeving waarin u rustig kunt bellen.
De voorbereidingen worden ook uitgelegd in het volgende filmpje: Hoe bereid ik me goed voor op het beeldbelgesprek? – BeterDichtbij
Let op: u kunt niet beeldbellen via de computer: alleen met een mobiele telefoon of tablet waarop de BeterDichtbij app is geactiveerd.
Zo werkt beeldbellen via BeterDichtbij
Beeldbellen via een Android telefoon of tablet
- Zorg dat uw telefoon/tablet aan staat.
- Als uw zorgverlener belt, dan ziet u bovenin uw scherm een melding binnenkomen.
- Klik in de melding op ‘Open BeterDichtbij’ om bij het opneemscherm van uw telefoon te komen.
- Neem de oproep op zoals u gewend bent. De beeldbelverbinding wordt nu opgestart (dit kan even duren).
- Misschien vraagt uw telefoon nu om toegang tot uw microfoon en camera. Het is belangrijk dat u deze toestemming geeft, anders kunt u niet beeldbellen met uw zorgverlener.
- Het scherm gaat laden en hierna ziet u de zorgverlener. U voert het gesprek.
- Klaar? Uw zorgverlener hangt op en het gesprek wordt beëindigd.
Beeldbellen via een Apple iPhone of iPad
- Zorg dat uw telefoon aan staat.
- Als uw zorgverlener belt, ziet u bovenin uw scherm een melding of u ziet het normale belscherm.
- Neem de oproep op zoals u gewend bent (via de blauwe knop).
- De BeterDichtbij app start nu op.
- Ziet u rechtsonder het BeterDichtbij logo? Klik hier dan op. De BeterDichtbij app start dan automatisch op en de beeldbelverbinding wordt opgestart (dit kan even duren).
- De eerste keer dat u het gebruikt, zal uw telefoon om toegang tot uw microfoon en camera vragen. Het is belangrijk dat u deze toestemming geeft, anders kunt u niet beeldbellen met uw zorgverlener.
- Het scherm gaat laden en hierna ziet u de zorgverlener. U voert het gesprek.
Klaar? Uw zorgverlener hangt op en het gesprek wordt beëindigd.
Vragen of hulp nodig?
Wilt u extra uitleg of ondersteuning bij het installeren of gebruiken van de BeterDichtbij-app? Onze Helpdesk Digitale Zorg helpt u graag verder:
tel. 085 - 13 04 575
info@helpdeskdigitalezorg.nl
www.helpdeskdigitalezorg.nl/elkerliek
Ook kunt u terecht bij het Hulploket van het Elkerliek.
- Persoonlijk, in de bezoekershal op:
› Maandag tussen 15.00 - 17.00 uur
› Dinsdag tussen 08.30 - 17.00 uur
› Donderdag tussen 15.00 - 17.00 uur
- Telefonisch, tijdens dezelfde tijden als hierboven genoemd via 0492 - 59 56 97.
- Per mail aan hulploket@elkerliek.nl. U ontvangt dan zo spoedig mogelijk een reactie.